FANDOM

Poster1.jpeg
Transformers – amerykański film, wyreżyserowany przez Michaela Baya w roku 2007, z Shią LaBeoufem, Jonem Voightem i Megan Fox w rolach głównych, nakręcony na podstawie zabawek produkowanych przez firmę Hasbro, serialu animowanego i komiksu o tym samym tytule. 24 czerwca 2009 miał premierę w Polsce film Transformers 2.W roku 2011 odbyła się premiera 3 części serii.

FabułaEdytuj

Sam Witwicky jest zwykłym licealistą, mającym swoje życie i problemy. Nie ma jednak pojęcia, jak bardzo się odmieni jego życie, gdy pewnego dnia zakupi starego Chevroleta Camaro. Pewnej nocy Sam odkrywa, że jego samochód tak naprawdę jest supernowoczesnym, zmiennokształtnym robotem, zaś na Ziemię przebywają Transformery – pochodzące z planety Cybertron żywe maszyny, które są w trakcie wojny domowej. Dwie frakcje tej niezwykłej rasy, Autoboty i Decepticony, szukają zaginionego przed wiekami źródła mocy o niezgłębionych możliwościach – Wszechiskry. Transformery wierzą, że ci, którzy ją zdobędą, będą w stanie wygrać wojnę, zaś kluczem do odnalezienia artefaktu jest przedmiot znajdujący się od pokoleń w posiadaniu rodziny Sama. Rozpoczyna się nowy etap wojny Transformerów, w którym Ziemia stała się polem bitwy, na którym nigdy nie wiadomo, gdzie czai się wróg.

BohaterowieEdytuj

Autoboty: Edytuj

  • Bumblebee – w drużynie pełni funkcję szpiega i wywiadowcy, a także prywatnego strażnika i opiekuna Sama Witwickiego. Zamienia się w żółtego Chevroleta Camaro z 1977 r, potem (zmieniając Alt-mode'a) w Camaro z 2009r. Miły, przyjacielski i oddany towarzyszom. Jego procesor mowy został uszkodzony w walce – przez większość filmu komunikuje się z ludźmi za pomocą radia. Zdolność mowy odzyskuje w końcowej części filmu.
  • Optimus Prime – przywódca Autobotów. Szlachetny, mądry i spokojny. Jego alt-mode to ciężarówka Peterbillt. Przez eony prowadził Autoboty w wojnie z Deceptikonami. W walce używa działa jonowego oraz miecza. Był niegdyś przyjacielem Megatrona, póki ten go nie zdradził. Za wszelką cenę chce ocalić ludzi. Jeden z największych Transformerów.
  • Ironhide – wicelider Autobotów, specjalista od broni. Posiada dwa potężne działa na ramionach. Weteran wielu wojen, zwiedził niemal cały wszechświat. W przeciwieństwie do reszty Autobotów, nie lubi ludzi i gardzi nimi. Transformuje się w czarnego pick-upa GMC TopKick C4500. W końcowej części filmu zmienia swoją postawę wobec ludzi.
  • Jazz – adiutant Optimusa. Fan ziemskiej kultury, zafascynowany Ziemią. Wyluzowany i przyjacielski. W drużynie pełni też funkcję dokumentalisty bitew. Transformuje się w samochód sportowy Pontiac Solstice. Ginie rozszarpany przez Megatrona.
  • Ratchet – oficer medyczny. Szanuje każdą formę życia. Sympatyczny. Do wszystkiego podchodzi z wielką powagą i rozsądkiem. Transformuję się w żółto-zielony samochód medyczny Hummer H2. Wielokrotnie udowadnia swoją lojalność i odwagę.

Deceptikony: Edytuj

  • Megatron – wódz Deceptikonów. Przybył na Ziemię, aby zdobyć Sześcian, który trafił tu wiele stuleci temu, jednak podczas lądowania rozbił się na biegunie północnym, gdzie niska temperatura i lód uwięziły go na długi czas. Odnaleziony przez kpt. Archibalda Witwicky'ego (pradziadka Sama), Megatron został przewieziony do bazy Sektor 7. Jest zły, okrutny i bezwzględny. Nienawidzi ludzi. Jego broń to korbacz i potężne działo. Przemienia się w cybertroński myśliwiec. Zostaje zabity przez Sama Witwicky'ego poprzez połączenie Wszechiskry z jego własną iskrą.
  • Starscream – zastępca Megatrona. Transformuje się w myśliwiec F-22 Raptor. W trybie robota uzbrojony jest w działko obrotowe oraz rakiety. Przed Megatronem udaje ślepo posłusznego. W rzeczywistości potrzebował swojego przywódcy do realizacji własnych celów (twierdził, że żądza władzy Megatrona doprowadzi do tego, że on i Optimus zniszczą się nawzajem). Był niezwykle trudnym przeciwnikiem, Ratchet i Ironhide byli skrajnie wyczerpani już po krótkiej walce z nim. Gdy było jasne, że Decepticony przegrają bitwę w Mission City, uciekł z pola bitwy. Po śmierci Megatrona został przywódcą.
  • Barricade – największy wróg Bumblebee. Przemienia się w policyjny Saleen S281 (zmodyfikowany Ford Mustang GT). Posiada w ramionach hydrauliczną piłę, zaś w przedniej części maski może ukryć Frenzy'ego. Jego motto to "Karać i niewolić". W filmie tajemniczo "znikł" na autostradzie, prawdopodobnie uciekł.
  • Bonecrusher – ma dużo zdolności jak na Deceptikona. Transformuje się w pojazd rozminowujący Buffalo, po przemienieniu się ma na nogach koła i może jeździć nimi jak na rolkach. Widły na plecach służą za mechaniczną "łapę". Jest pewny siebie i zdecydowany. Podczas pościgu na autostradzie nie chciał czekać, lecz od razu zaatakował znienawidzonego Optimusa. Optimus po krótkiej walce zabił Decepticona, odcinając mu głowę.
  • Brawl – przeciwnik Ironhide'a. Przeistacza się w czołg M1 Abrams. Jest najlepiej opancerzony z Deceptikonów, ma wbudowane dodatkowo 8 wyrzutni rakiet i 2 ciężkie działka. Zniszczony przez Bumblebee strzałem w iskrę.
  • Blackout – przeistaczający się w helikopter MH-53 Pave Low. Był najwierniejszym żołnierzem Megatrona. Twórcy określili go jako jego "lojalnego kundla". Większy nawet od Megatrona zwykle brał udział w misjach, w których nie można było zostawiać świadków. Jego broń to: tylne śmigło, karabin maszynowy, dodatkowe działo umieszczone w klatce piersiowej, wyrzutnia granatów i działo jonowe, dzięki któremu może także wywoływać potężną falę dźwiękową (po strzale w ziemię). Ginie podczas ostatecznej bitwy w Mission City z rąk ludzi (myśliwców F-22 Raptor i strzału kapitana Lennoxa w iskrę).
  • Scorponok – cybertrońskie zwierzę, podwładny Blackouta. Pełnił rolę zwiadowczą. W filmie miał za zadanie zabicia ocalałych z bazy Soccent, udało mu się zabić jednak tylko Donnely'ego. Mimo usilnych starań żołnierzom nie udało się go zlikwidować – skuteczny w starciu z nim okazuje się tylko nalot bombowy. Mimo wszystko Scorponok, ciężko poraniony, ucieka. Jego tryb alternatywny to skorpion. Kleszcze służą mu za dwa świdry, ma zainstalowane w nich karabiny i wyrzutnie rakiet. Jego dodatkową bronią był długi, wysuwany ogon.
  • Frenzy – szpieg Deceptikonów i złodziej danych. Przeistacza się w mały Boombox, a po utracie tułowia – w telefon komórkowy. Ma ramiona wyposażone w karabinki, a z tułowia może wystrzelić zaostrzone płyty CD. Jego palec służy za wejście USB. Partner Barricade'a. Wcześniej został pozbawiony tułowia przez Mikaelę, lecz po długim czasie dzięki Sześcianowi go odzyskał. Ostatecznie zniszczył samego siebie, gdyż trafiła go jedna z jego ostrych płyt.

CiekawostkiEdytuj

  • Film jest adaptacją serialu Transformers z 1984 roku i niemalże wszystkie występujące w nim postacie mechaniczne są nowymi wersjami robotów z serialu. Także nazwisko Witwicky pochodzi z serialu.
  • Film jest pierwszą produkcją, która miała pozwolenie na kręcenie zdjęć w Pentagonie po zamachu na World Trade Center
  • W filmie pierwszy raz wykorzystano wizerunek amerykańskich F-22 Raptor (tak twierdzi M.Bay)
  • W trakcie filmu wypowiadanych jest wiele kwestii zapożyczonych z serialu i filmu kinowego z lat osiemdziesiątych.
  • Większość widocznych w filmie aut zostało wyprodukowanych przez General Motors (product placement).
  • Głos Optimusa Prime'a podłożył Peter Cullen, który dubbingował również pierwszego Optimusa z lat osiemdziesiątych. Planowano, aby Frank Welker również zagrał głos Megatrona, ale reżyser uznał, że głos lidera Decepticonów z G1 nie pasuje do ogromnego Megatrona z 2007 i zdecydował o udziale Hugo Weavinga.
  • Broń używana przez Optimusa Prime'a (miecz, działo jonowe) i Megatrona (korbacz, działo fuzyjne) jest nawiązaniem do ich broni energetycznej używanej w pierwszej serii TF, Generacji 1.
  • Wątek z Wszechiskrą został również wykorzystany w kreskówce "Transformers Animated" (2008).
  • W filmie zdrobnienie od "Decepticony" to "Decepci"; deception po angielsku oznacza kłamstwo, zdrada, oszustwo.
  • W jednej z pierwszych scen widzimy lecące nad pustynią V-22 Ospreye
  • W scenie przed wylotem Raptorów widzimy kołujące na pasie F-16
  • Pierwotnie zamiast Ironhide'a miała pojawić się Autobotka Arcee zmieniająca się w motocykl, twórcom brakło jednak czasu na wyjaśnienie, skąd w całkowicie mechanicznej rasie różnice płciowe. Arcee była najmniejsza z całej grupy.
  • W filmie Blackout jest największym Decepticonem, ale jak na ironię jego figurka jest najmniejsza ze wszystkich TF-ów klasy Voyagerów.
  • Dwukrotnie wewnątrz Bonecrushera, gdy jest w trybie pojazdu, widać kierowcę, który sterował nim na planie.
  • W scenie, gdy Bonecrusher przewraca auto swoim wysięgnikiem, widać, że ramiona są dwa – prawdziwe (o szerokości 10 cm) i sztuczne, dodane przez filmowców (prawie 3 metry szerokości). Twórcy byli po prostu zawiedzeni, że ogromny wysięgnik, który zobaczyli w zdjęciu w Internecie okazał się być fotomontażem.
  • W filmie żadna z mechanicznych postaci nie zostaje nazwana "Transformer", natomiast w drugiej części jest ono wypowiadane.
  • Drobnym ukłonem twórców w stronę Generacji 1 było umieszczenie Volkswagena "Garbusa" obok zaparkowanego Bumblebbe w sklepie Bolivy. W taki pojazd Bumblebee zmieniał się w latach 80.
  • Czterokrotnie słychać w filmie odgłos transformacji z G1: raz, gdy Blackout transformuje się pierwszy raz, drugi, gdy powstaje "Robot-Nokia", trzeci, gdy *Bumblebee transformuje się uciekając z Samem i Mikaelą przed Sektorem Siódmym i czwarty, w zwolnionym tempie, gdy Ironhide transformuje się podczas ataku na Brawla (Devastatora).
  • Twórcy o zmianie alt-modu Megatrona z pistoletu (G1) na cybertroński myśliwiec powiedzieli, że "to tak, jakby Darth Vader zamieniał się w swój miecz świetlny, którym wymachiwałby ktoś inny".
  • Twórcy zorganizowali konkurs pt. "Make Prime Speaks" ("Spraw, by Prime przemówił"), w którym to fani mieli zagłosować na to, jaką kwestię ma wypowiedzieć Prime w filmie. Wybór padł na "Freedom is the right of all sentient beings" (Wolność jest prawem wszystkich czujących istot).
  • Hasbro na podstawie filmu stworzyło, dużo repaintów w figurkach które nazwano potem "Allspark Power" czyli min. Starscreama w barwach Thundercrackera i G1 Starscreama, offroad Ironhide'a czyli Ironhide'a przemalowanego na niebiesko, Blackouta w barwach Evaca, oraz Bumblebee w barwach Cliffjumpera i stealch Bumblebee, oraz wiele innych.
  • Wszystkie Decepticony miały czerwone oczy, a jedynie Frenzy miał niebieskie oczy.
  • Gdy pradziadek Sama włącza system nawigacyjny Megatrona słychać, że Megatron mówi "Where is the allspark", czyli "Gdzie jest Wszechiskra?"
  • Prawie wszystkie roboty miały po dwa palce na każdej stopie.
  • Broń Ironhide'a zbudowana jest z 10 000 różnych części – ilości większej niż jakikolwiek zbudowany robot
  • W filmie bazą Soccent dowodzi pułkownik Sharp – to imię zostało wykorzystane również w filmie "Armageddon".
  • Barricade był pierwszym Decepticonem, który zmienia się w samochód policyjny.
  • Podczas gdy Ratchet przybył na Ziemię spowodował wybuch i kilku ludzi zbiegło się na to miejsce. Jednak dziwny jest fakt, że nikt nie zwrócił uwagi na to, że karetka, która ,,pojawiła się znikąd", odjeżdża z miejsca wypadku.
  • W filmie po raz pierwszy w historii Transformers można zobaczyć Optimus'a Prime bez zasłony twarzy (pomijając serial "Transformers Cybertron")
  • W filmie gdy Sam uruchamia samochód (gdy Mikaela postanowiła jednak iść do domu na piechotę) widać najpierw uchylone prawe drzwi samochodu, a gdy Sam już uruchomił samochód i muzyka która leciała z radia (Baby Come Back) drzwi te są już zamknięte.

ObsadaEdytuj

KontynuacjaEdytuj

W 2009 wyszła kontynuacja pierwszego filmu zatytułowana „Transformers: Revenge of the Fallen”, przedstawiająca dalsze losy Sama Witwicky’ego oraz pierwszą inwazję Deceptikonów na Ziemię. W 2011 nakręcony został kolejny sequel, „Transformers: Dark of the Moon”. Czwarta część, początkowo nieplanowana, weszła do kin w 2014r, Teraz już jest trailer do piątej.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki